Restoran Gulai Singgey, Kota Bharu

Gong Xi Fa Chai (Tahniah moga mendapat lebih kekayaan / Berbahagia dan cepat kaya) & Nian Nia You Yu (Semoga tiap-tiap tahun baharu selalu makmur)!!! kepada seluruh warga Cina di Malaysia! Semoga rukun aman dan damai, RM semakin naik sebab nak keluar travel ni! Huhuhu! Done wished! Sekarang, jom drive to Kota Bharu yo akok abe semuooooo! Kami tubik dari KL since semalam, stayed kat Corus KL untuk elakkan jem. Of course jimat sejam kan? Kali ni, kami ikut jalan Raub-Gua Musang! Harap smooth la! Jam 6.40pagi, tayar bergolek!
Perjalanan lancar bila dah masuk Raub. Tenang, damai macam kat overseas pun ada! Best kalau road trip ni, cuma larat dengan tak jela nak duduk lama-lama dalam kereta! Phewww! Kami terus plot ke Restoran Gulai Singgey, Kota Bharu. Jam 1.20 pm estimated sampai!





Aimed nak make singgey



Self serviced kalau nak ambil lauk dari kaunter lauk-pauk yang ada. Aku tertancap kat signboard "Ike bekok"! Apakah itu? eager to know, sebab goreng panas-panas katanya. So, let's try! 

Singgang
Ikan bekok (masin) gelama






Aku masih belum move on dengan ikan bekok ni! Aduh! Tengahari dan malam aku datang restoran sama semata-mata nak makan ike bekok lagi! Kebetulan musim kali ni, ikan bekok gelama. Camana rasanya? Ikan bekok ni, ikan masin yang dijemur sekejap di panas mentari. Then rasanya lemak sedap dimakan panas. Cicah dengan budu memang syahdu! Aku dah cakap dengan MF, bulan puasa nanti datang lagi semata bekok! Kikikiki! 

Aku dah tanya pekedai, boleh bawak balik tak ikan bekok ni kalau belum goreng? Katanya kalau nak terus balik KL takde masalah. Kena letak dalam esbok, pastu letak ais banyak jugak sebab takut ikan bekok ni busuk. Memang kena frozen! Adeh! Belum ada rezeki kami lagi sebab lepas KB nak ke Besut dan KT pulak esok hari. 

Comments

Popular Posts