China: Hello Shenzhen?!

Oriental Trip: Day 1 (HK-Shenzhen)

Trip ke HK ni, agak on the spot beli tiket tanpa fikir panjang. Idea asal, nak terus ke China. Dah alang-alang mainland dekat dgn HK n Macau, sekali harung la 3 negara. Sebab SF and KA pun newbie bab travel luar negara ni. Kami beli tiket HK je dulu. Nak balik dr Macau atau Guangzhou, kami tak pasti.
Lepas study blog org lain lebih kurang, baru decided balik dari Macau.
Trip 5D4N ni, kami cover Shenzhen, HK dan Macau.

Nak ke China, kena buat permohonan visa ke China. RM104.20/person untuk single entry. Sediakan 2 gambar ukuran passport black & white. Make sure korang isi form nak buat visa tu dengan pen hitam. Kalau pen selain tu, depa reject! Kena masukkan detail hotel dan kenapa korang nak ke Ch. Dalam masa 3 hari, visa dah siap.

Kami amik AXA Travel Insurance. Risau gak, jadi apa-apa semua dah cover. RM26.25/person.

Untuk highlight ka-cing!
KUL-HK: RM189
Extra luggage (20kg+25kg): RM67+RM75= RM142
2 meals: RM20x4= RM80
Mco-Kul (inc 60kg baggage+meal): RM315x4= RM1260
AXA Travel Ins: RM26.25x4= RM105
Visa Ch: RM104.2x4= RM416.80

Awal pagi lagi, kami dah gerak ke KLIA2. Kami amik flight paling awal. Jam 6.30pagi. Konon nak tido kat KLIA2, tapi mata macam tak boleh lena. Tunggu azan Subuh jela. Dalam flight pun takleh nak lena.
Beli makanan siap-siap. Leceh kalau beli kat atas nuu.. kadang menu yang kita nak, habis.
Langit awal pagi.

Tepat jam 1030, kami dah selamat mendarat di Hong Kong. Suhu 19 degrees. Bagi aku, nyaman jela. Tak terlalu sejuk. Best la nak berjalan. Plan asal, kami nak naik train ke Shenzhen. Sebab aku dah booking kat Metro Park Hotel dekat dengan Dong Men Street. Oleh sebab ada 2 anak tapir (read: luggage beso) jadi, kami sepakat naik taxi je masuk mainland. Sebelum tu, kami dah beli Octopus card utk MTR sepanjang di HK nanti. HKD200/person dengan HKD50 deposit. Nanti sebelum korang nak balik, boleh dapatkan refund kat station MTR terpilih.

Taxi dari HK airport ke Shenzhen, HKD100/person. Naik Innova. Driver akan penuhkan 1 kereta, baru jalan. Kebetulan kami 4 orang, dan ada 2 orang penumpang lain naik dengan kami. Kat sini, semua penumpang wajib pakai seat belt. Driver ni pun bawak laju. Kurang 45minit, kami dah sampai border.

Mujur la, trip kali ni, kami bawak 2 beg tarik. Bag pack masing-masing, bawak light2 je.

Ikutkan google maps yang aku dah siap print sebelum ke sini, naik MTR ke Shenzhen, amik masa 2 jam 24min. Belum masuk nak beratur kat checkpoint lagi. Mau dekat 3 jam jugak baru naik taxi ke hotel. Masing-masing dah mengantuk. Urusan imegresen kat China, berjalan lancar walaupun depa sangat strict. Settled, kami dah gerak naik turun jejantas dengan beg beso (obstacle pertama pun bermula).

Taxi pertama kami di China, 60 Yuan/person. Driver pun tak pandai English. So, kami cakap Melayu pun stay takde masalah kot? Hehehe!

Ensure korang dah print map atau nama hotel tu dlm bahasa Mandarin siap-siap untuk elak communication barrier. Kang, korang stress.

Jam 1215, kami dah selamat sampai di Metro Park Hotel. Urusan check in  lancar, dan kami pun boleh check in awal.
Bilik di Metro Park Hotel. Ada small kitchen kat situ. Berbaloi dan murah.

Kami makan bekalan yang kami tapau dari AA awal pagi tadi. Favourite, kung pao la. Gula melaka dia pun sedap. Memang kami dah online booking untuk 2 meals each of us.
Gula melaka yang AA jual. Sedap!

Jam 4 petang, kami keluar jalan-jalan sekitar Dong Men street. Mall berdekatan sini kebanyakan jual kain langsir. Murah pulak tu. Tak terniat pun nak cari kain langsir. KA nak beli kain pasang untuk family dia. Kami jalan-jalan sekitar situ.

Ni dah masuk waktu puncak. Jalan dah mula sesak.
Mall yang jual kain langsir tu.
Jejantas depa besar. Maybe sebab kepadatan penduduk pun tinggi.

Oleh sebab kami pegi musim sejuk (agak sejuk la), kebanyakan kedai masih jual winter jacket, cardigan tebal and inner. Menarik gak la.. sebab pakaian kat sini up to date dan murah.

Obstacle kedua, nak bargain beli barang, semua dalam Mandarin. Aku dah siap mintak KY tulis sesiap bahasa depa. Senang nak speaking Mandarin. Even pronunciation tak sama dengan apa yang KY dah tulis tu. senang kerja, just eja sebijot macam pronounce Mandarin.

Hati-hati dengan pickpocket. Orang meludah pun, sesuka hati ja.

Malam, kami keluar lagi. Try massage pulak. Full body 70 Yuan ja. Berbaloi. Untuk kaki, 35 Yuan. Kami try kecuali NH. Dia malas keluar. So, aku SF dengan KA jela keluar malam tu.

Sejuk. Balik dari mengurut, kami bertiga sebat megi cup. Then baru boleh lelapkan mata. Tunggu kejadian esok apa nak jadi pulak.