Azmi Ikan Stim Tempoyak, Kuala Lipis

Chak? Perut dah lapar? Apa yang ada di Kuala Lipis? Ini kali pertama aku menjejak kaki di Kuala Lipis, Pahang. Negeri Pahang, setakat ke Genting Highland, Bentong, Janda Baik, Kuantan dan sekitarnya tu biasa! Di kesempatan kena visit farm ni, meh aku share apa yang menarik di daerah yang aku jejaki ini. Ewaaah! Just take note, Restoran Azmi Ikan Stim Tempoyak famous area Kuala Lipis! MF cakap, lebih sedap dari Gobang Maju, Temerloh tu. Well, I don't know about the taste, sebab tak makan ikan patin. Muncung ikan tu buat aku tak selera nak makan. Tapi, kepada penggemar patin, silakan menjamu selera. Tak rasa tanah tau? MF la cakap. Aku makan ayam goreng kunyit ja... huh!







Bahagian luar pun ada, tapi segan nak amik gambar. Surau pun disediakan. Lepas pilih menu, size ikan M menjadi pilihan. Kang aku share gambar ikan patin yang baru disauk dari sangkar. Tapi aku tak pasti Azmi ambil ikan patin ni dari source mana. Yang pasti, rasa ikan pun dipengaruhi oleh water quality, dan tanah jugak. Kalau ikan yang diberi makan usus ayam, rasanya tak sedap. Kalau patin liar, sedia duit jela nak makan. So far, pengalaman kami ke Pahang, just makan ikan sangkar dan bukan ikan liar.


Macam yang aku cerita tadi, tujuan kami ke negeri Pahang sebab nak survey customer n farmers. So, banyak sangkar yang kami dah pergi. Banyak version jugak kami belajar pasal ikan air tawar ni. Camana rasa tanah la, rasa sedap la, rasa nikmat ikan sungai original la. Sebab aku tak makan ikan air tawar sebab rasa tak best ni la. Especially ikan bela. Kalau orang jual ikan patin murah, hati-hati. Kemungkinan derang bagi ikan tu makan usus ayam dan rasa ikan tu tak sedap dan tak kenyal.

Farm ni kat Jerantut. Dah ada MyGap, which is bagus untuk para penternak. For me, ikan yang dia bela ikut kualiti air dari hulu sungai Pahang. Ada beza air di hulu dan di hilir. Ahhhh! Baru aku tau, banyak lagi ilmu perikanan dan udang yang aku belum hadam! Kena gain more information and knowledge! Ikan patin pemalu. Waktu kami meniti tepi sangkar dia, tiba-tiba senyap! Introvert katanya. Next sangkar please! 

Baru aku tau, sunscreen amat diperlukan kala ini! Panas oiii! =(

Comments

Popular Posts