Cengal Hill Retreat, Janda Baik

Once upon a time, Cengal Hill Retreat ni menjadi keunikan di Janda Baik. Tu last 4-5 years back camtu la kot? Tapi sekarang tidak lagi! Nehi kabi nehi! Dah macam cendawan tumbuh banyak resort lawa, best dan ada keunikan yang tersendiri. Yaaa... I was in Janda Baik for many times, tapi ni la resort paling spooky untuk aku. Korang yang mencintai alam (suka hutan dan rimba), pasti suka! Namun, pengalaman tak best for me. Sebab pintu bilik kami taleh tutup, kunci bilik bawah, patah and so on.

Bilik kami kat belah kanan tu. Atas & bawah













Kalau korang nak guna iron & iron board, boleh ambil di astaka (surau) kat tengah tu during check in atau waktu korang nak guna. Kami angkut sendiri masuk dalam bilik walaupun agak sempit. Belasah jelaa.. janji okay! Dalam setiap bilik, sejadah disediakan. Water heater kat bilik kami, takde! Jadi, expected untuk terasa sejuk di setiap sendi bila air membasahi tubuh. Gitchewww!








Kami checked in pun dah lepas jam 4.30 petang. Bilik bawah kecik dari bilik kami. Harga pun tak sama. Bilik kami, RM350, bilik bawah RM250. Jam 5.45 petang camtu kami dah start main air sungai. Sejuk yakmat! But sooooo serene! Puas main air, naik main kat jalan pulak. Ada orang nak berTiktok bagai. Layankan saja mereka! 

Dan malam pun menjelma. Lepas makan malam, iron baju kat bilik bawah. Then naik bilik jam 9.45 malam camtu. Mata dah kuyu. Iron hentam kromo saja. Janji tak nampak kedut sangat. Pemalas yakmat! Huhuhuhu! Jam 10 camtu aku dah lena while SF masih main hp. Jam 3 pagi, bermulanya episod ngeri untuk aku sebab macam-macam bunyi aku dengar! Yaa.. perasaan sendiri semata-mata. Aku dah tak betah dengan bunyi air sungai yang menderu dan anjing menyalak bersahutan! Yeeyyy! Pakej bersama bunyi unggas di hutan! Bila nak pagi ni? SF dah hanyut! Selalunya dia yang susah tidur! Cipan betul!
Langsir tak dapat menutupi semua bipintu kami. So, sangkut dress SF dan gantung baju aku kat situ. At lez, cover jugak yang pintu bilik tak boleh dikunci dari luar dan dalam! Reda! Lampu depan silau, so switch off, biarkan lampu bilik air dan tepi. Pun tak dapat lena! Acaner ni? Kacau AB, dia hanyut dah.. Kacau Shark... dia nak g keje. Aku nak kacau sape? Aku yang dikacau ni. Hahahaha!

Pagi tiba dengan deruan air yang tenang tak macam malam tadi yang agak deras. Takde ayam berkokok, tapi alarm SF yang menyibuk! Tak cukup tidur ni! Acaner nak OOTD kejap lagi? Bedebah betul!


Waktu sarapan tadi, kami makan sambil bercerita. SNA tanya apa la kami buat tengah malam jalan-jalan dalam bilik tak duduk diam? Aku dan SF hanya berpandangan sebab kami dah lena awal dan terjaga jam 3 pagi tu sebab taleh tidur dah. Jeng-jeng-jeng! SNA cakap, bilik atas merudum, tapak kaki orang naik tangga ke bilik kami and macam ada orang alih perabot kat bilik kami. Walhal, tengah malam tu, jalan ke toilet pun tak! Arrrrr! Okay! Jom sambung p OOTD! Merawat perasaan yang merepek di jiwa.





Comments

Popular Posts