Bukit Bendera, Pulau Pinang (Penang Hill)

Balik dari Hatyai (8/10) yang lalu, aku ke Bukit Bendera pulak. Nak cerita pasal Hatyai, macam tak menarik sebab aku just pergi 2D1N je. A bit rushed. Sempat ke Khlong Hae Floating Market, Festival Mall and jalan-jalan sekitar Lee Garden je. Pastu makan kat Hamid, Kai Thod Decha. Balik bilik, pastu keluar balik untuk massage. Begitulah keadannya. Repeat. 

Aku beli tiket naik ke Bukit Bendera by walk in ja. Kalau korang ada rezeki lebih, boleh beli fast lane! Especially waktu cuti sekolah atau hari minggu! Jenuh nak beratoq oiiii kalau tiket biasa. Tapi kalau korang jenis tak kisah, then, silakan. Nak parking pun dah mudah sekarang sebab dah ada parking bertingkat. Fast lane return (untuk warganegara), RM40/person untuk dewasa dan RM25 return untuk kanak-kanak. 










Waktu kami sampai, baru jam 9.15 pagi. Musim hujan sekarang ni. Aku tak nak terlepas apapun. Yang pasti, aku nak masuk The Habitat tu. Nak kenal kawan rapat AB kat situ =p ada 2 funikular dalam satu-satu masa. Turun dan naik. Kalau banyak sangat, susah kalau berselisih nanti. Trek memang ngam 1 funicular je. Yang mana nak trekking pun boleh. Tapi, aku ngan AB belum ada stamina lagi nak join the crowd mendaki. Huhuhu!








Ada someone buat Live Tiktok ke hapentah belakang aku waktu dalam funikular tadi, tersiku kepala guwe. Nasib tak cedera. Sorry pun berat mulut dia nak cakap! Live boleh pulak pot pet ehhh? Nasib aku tak kenal siapa angkara Tiktokers itu... kalau aku tau, aku nak kecam pasal attitude! huh! Berpada-pada ye nak buat live kat tempat awam. Haizzz!












Kami ada misi ke Bukit Bendera ni. The Habitat! Masuk dikenakan bayaran RM60/person. Sebelum tu, kami jalan-jalan sekitar dulu sebab hari pun dah mendung ni. Walhal baru jam 9.45 pagi. Salah timing, terbang duit oiii! Murah takpe lah jugak! Slowly had our date walk, terus ke Kopi Hutan. Camni rupanya rupa bentuk kedai makan dalam hutan ni. Sekadar nak ambil gambar lalu pergi. Kalau korang tak larat nak jalan kaki, boleh sewa buggy RM30/buggy return.






Ini adalah toilet yang comel ye kawan-kawan!

Dah habis warm up, ayuh kita masuk ke The Habitat! Kalau korang jalan kaki atau menaiki buggy ke Kopi Hutan, korang akan nampak The Habitat belah kanan korang. Kami tersilap percaturan sebab masuk dari jalan belakang. Takkan nak patah balik kan? So, masuk dari belakang, akan jumpa Cafe dulu then boleh beli tiket dari kaunter cafe je. Merchandise pun banyak jugak.



















Gedik-gedik kat atas ni 5 minit  je pun. Kalau bawak SF confirm la pusing sampai bosan! Hahahah! Kakngah recce dulu ye? Kang kita mai sini kalau ada kesempatan! Ayat cover perasaan! =p Silap AB pakai baju gelap! So, boleh repeat lagi kalau nak bakar kalori! Tapi mahal gak ni! Hahahha!
















Zipline tu aku nak main sebab AB belum pernah cuba. Tapi sesi pagi ni tutup pulak dah! Buka jam 4 petang ni. Melepas la! Adeeh! Kaut apa ada jela... Last but not the least! Sayangi bumi dan hutan! Kami nak sambung makan kat good court pulak! A yummy laksa cucur udang! Wall-lah!



Comments

Popular Posts