Kuching Waterfront & Dinner @ TopSpot Food court UTC Kuching

Kitak gi sine? 

Kuching... Sarawak! 

Lepas tok pegi sine? 

Entahlaaah... maybe jalan-jalan Malaysia jela kot? 

Hai guys! Sengaja kamek beloya dalam bahasa Sarawak. Makin banyak bahasa, kan lebih bagus nak saling memahami sesuatu budaya? Tak gitu? 

Day 1 kami di Kuching, flight dari KL jam 7.20 pagi. Kereta sewa, kami ambil dari kenalan AA di Sarawak. Dapat la murah sket. Kami stayed at Harbour View Hotel, dekat je dengan Hilton, UTC dan waterfront. Paling penting, mudah nak access ke sana ke mari berjalan kaki. Cuaca sekarang, siang panas terik, menuju ke petang, hujan lebat menyimbahi bumi. 

Setibanya kami di Kuching, lepas setel kereta sewa, kami terus ke Pasar Serikin sebab pasar ni hanya dibuka sampai jam 2 petang camtu. Dari Kuching Airport dalam 45 minit. Kami kat Serikin dalam 20 minit je! Lepas makan, terus ke Kuching Waterfront untuk urusan check in.

Petang hari, usai hujan, kami naik sampan penambang. Tapi yang berbayar, bukan yang ada stop by tu. Hati-hati guys... air yang tenang jangan sangka takda buaya. Tengah sungai tu, tiba-tiba boatman tunjuk buaya! Terus semua dalam sampan tu bertukar posisi tegak! Heheheh!














Lepas naik perahu selama sejam, kami jalan kaki ke UTC Kuching. Apa ada kat sana? Haa... korang terus naik ke level 2 kalau tak silap aku, cari food court! Kat situ ada bermacam seafood yang korang wajib cuba, ayam pansuh dan midin belacan! Ada kedai muslim gak. No worries.







Ayam pansuh, RM24
Ayam dimasak di dalam buluh


Midin goreng belacan








Total seafood di atas termasuk sayur midin, adalah RM75 tak termasuk harga air dan ayam pansuh (sebab kedai lain). Hujan dah mula turun. Kami nak jalan balik ke hotel. Berjumpa di lain episod! Bye!

Comments

Popular Posts