Drive from Bangkok to Khao Yai

Awal pagi, kami dah check out. Nak elak jem di bandar Bangkok. Sini lewat sejam dari Malaysia. Tapi pukul 6 pagi dah cerah. Plan your trip kalau nak ke Khao Yai, ok?

Kami sempat isi petrol dan beli makanan sket untuk habuan pagi ni. Nak cari makanan halal, susah!

Perjalanan dari Bangkok ke Khao Yai, 2 jam setengah. Cari je Nakhon Ratchasima kat signboard tu. View pepagi haruslah cun bila dah masuk ke daerah Pak Chong ni!

Aku dengan SF dan study awal-awal sebelum datang sini. Mana nak cover bila ke Khao Yai. Menarik jugak The Bloom, Pak Chong tu. Usha dalam gambar memang superb. Sekali datang?
Fuhhh! Tak terjaga! 
Bayaran masuk 100B/person

Tak terjaga

Rimbunan pokok bunga dah menutupi signboard THE BLOOM

Indah khabar dari rupa!

Aku dah letak dalam itinerary kat sini saja amik masak sejam setengah. Keadaan camni, memang kami lepak tak sampai 30 minit! Buat habis sisa waktu bayar 100B je la...

Sepatutnya kami ke Dairy Sheep Farm lepas ke sini, tapi aku skip. Sebab nak terus ke Khao Yai. Perut dah lapar. Cari makanan halal. Salasa Hill Resort & Restaurant. Kami banyak kali sesat nak cari tempat makan ni. Rupanya alamat salah. Kena taip Salasa Hill Resort. Pasti jumpa!
Lapaq dah ni!
Kami pelanggan first


Kat sini ada disediakan resort untuk bermalam. Senang banyak la kalau menginap kat sini. Sebab makanan halal tak payah risau lagi. Kami sepakat tapau makan malam sekali. Pastu borong Ruski 2 pek. Kot habuan lapar, boleh makan.




Kabur sket.


Makanan memang sedap memikat! Perut dah kenyang, kami teruskan perjalanan hidup kami di Khao Yai ni. Mana nak pergi? Moh singgah ke Palio Shopping Village! Ada kedai 24 jam kat sini. Jarak dalam 10 minit je dari Salasa Hill tu. Masuk adalah percuma! Parking pun banyak.
Panas 
SF kata lebih menarik kat sini dari Santorini Park
Tak ramai orang time ni
Harga patut
Kalau kena gaya, pandai posed, cantik la gambarnya
Unik 

Kami sempat naik 4D ride kat sini. 2 kali pulak tu! Menarik la pulak! Harga 100B/person. Kita boleh pilih ride mana yang nak. Kononnya nak lepak sini 2 jam. Cet! Setengah jam pun dah habis pusing! Untuk yang suka bergambar, maybe ambil masa lama la. 

Kami teruskan perjalanan ke Primo Piazza pulak. Bayaran masuk, 100B/person (kalau tak silap aku la) Kat sini, boleh bagi makan alpaca. Just tunjuk je tiket masuk tu.
Tak nampak pulak harga tiket tu

Waktu kami sampai, cuaca membahang panas. Aku nak lekas bg alpaca makan ja. Pastu snap lebih kurang. Souvenir ada dijual kat depan ni.








Kambing bebiri pun ada
Tak payah ke New Zealand dah!

Kami spend kat sini tak sampai 40 minit. Itupun sebab SF dengan KA dok sibuk nak bergambar. Nak letak kat instagram n FB lah katakaaaaan... Layankan jela deme! 


Bagi aku, Khao Yai ni femes sebab ada National Park. Pastu baru la orang kat sini bina tarikan lelain mcm Primo Piazza and The Bloom tu. Tapi, tu la... cantik untuk bergambar ja. Patut la boss aku kata Khao Yai takde hape? Sebab dia minat hutan. Takpalah, at least kami dah datang sendiri. Nanti bila ada orang tanya, senang aku nak pangkah tak payah datang! Hehehehe!

Ke mana kami lepas ni?
~Bersambung~

Comments

  1. Hi, Saya plan nak ke sana dgn kawan saya Feb 2019. Boleh suggest car rental yang awak guna? Susah nak ke Khao Yai kalau drive sendiri? atau boleh bagi no fon awak so nnti senang nk whatsapp, hehe thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Fatin? Tak mudah sebenarnya nak drive dr Bkk ke Khao Yai. Sebab keadaan jalan di Bkk memang hard core dan lain macam sket. Tapi, why not kalau cuba kan? Kami ambil Hertz. Boleh check kat page Hua Hin yg saya share. Awak boleh DM kat my ig saya, anakpakmail_ Tq for reading! =)

      Delete

Post a Comment

Popular Posts