Sewa kereta di Phuket

Sawat dee kha from Phuket! 

Kali ni, aku angkut 2 orang cousins aku bersiar-siar di Phuket! Agak mencabar jugak kali ni sebab itinerary kami tak jauh dan tak dekat. Nak amik private tour, mahal gila! Better sewa kereta sendiri! Alhamdulillah, dipermudah segala urusan. Just buat IDP (International Driving Permit) di mana-mana JPJ berdekatan anda! RM150 dikenakan untuk setahun. Apa yang diperlukan? IC, Lesen memandu (driver), Passport. Nak mintak orang lain buatkan pun boleh! Aku mintak MF on behalf aku buat di JPJ Bangi. Settled! Jimat cuti guwe! Ahaks!



Aku surveys Hertz, Thai Rent, CarRental. Terpaling murah, Thai Rent termasuk insurance, aku dapat RM754 untuk 14/7 (5.30pm) - 18/7 (5.30pm). Kalau kami ambil pakej private tour, mau beribu sehari! Kalau ramai, okay lagi sebab minivan yang akan bawak jalan-jalan. Kami nak save kat transportation, so okay jela ni. SF jadi pemandu kedua, so dia mintak passport berserta lesen memandu Malaysia jugak.

Dari international airport arrival, korang kena jalan kaki ke domestic arrival/departure terminal. That Rent ada kat kawasan tu. Aku lupa nak snap gambar sebab dah penat mengangkut beg dari international terminal ke domestic tadi. Otak pun masih blur.
Ku sangkakan Yaris kontot, rupanya Yaris Ativ! Jimat minyak! Inspector kereta dah brief tadi sebelum ambil kereta, kena ensure pulangkan dengan keadaan yang sama. Mana yang ada calar balar tu korang jangan risau, dia inspect keadaan kereta sebagaimana yang calar tu. Melainkan ada calar baru, burn la 5000B (deposit) aku tu dari credit card. Kami dah ambil insurance sesiap, in case jadi apa-apa, claim je. Petrol full, return pun kena full jugak ye? Selama kami di Phuket, sekali je isi petrol! Betapa jimatnya Yaris! Tibeh!

Lepas drop off kereta sebelum berlepas balik ke Malaysia, 5000B aku tu masih float within 2 weeks waktu bekerja! Sila pulangkan yeee? Amboi-amboi dia! Mujur hujan tak lebat waktu pulangkan kete! Aku dah letak SH & all bags kat international departure. Kang aku dengan SF jalan kaki je ke terminal international dari domestic ni. 

So far, jalan di Phuket macam Balik Pulau di Pulau Pinang. Bersimpang siur, kereta banyak, tuk-tuk lagi. Motor jangan cerita la! Jalan raya agak kecil dari Malaysia. Hati-hati memandu tau? Alert dengan simpang ke kiri atau ke kanan. Payah sket depa nak kasi chance mennyelit ke lane lain kalau kita silap jalan. Honk kat sini, normal. Jangan maki hamun pulak kalau depa honk kita. Tu tanda nak bagi kita alert ja. 

Apapun, selamat bercuti! 

Comments

Popular Posts