Restoran Azhar, Nasi Lemak Sotong, Temerloh

Salam Pantai Timur guysss!
Auk sihat ke?
Jangan buat jebek situ. Moh makan!

Haaa... tempat makan ni, aku explore dari Hotel Merrinton je kalau auk nak tawu.... Kena ikut loghat Pahang pula ye? Kadang bunyi bahasa Perak plus Kedah pun ada. Musykil gak aku ni. 

Kami menginap di Hotel Merrinton Temerloh sebab transit sebelum meneruskan perjalanan ke Kuala Terengganu esoknya. Lepas keje, (aku half day leave) terus bergegas setel apa patut and drove to Temerloh. Kenapa tak lajak ke Kuantan je? Haa... good question! Sebabnya, balik dari Ganu nanti, nak menginap di Teluk Cempedak pulak. So, kita bermalasan kat Temerloh dulu. Tak mungkin la aku nak chase ikan patin, sebab aku tengok rupa paras dia macam flower horn, terus tak pernah lalu nak makan. Plus, aku tak makan durian, apatah lagi tempoyak. 

Kiri kanan jalan keluar je dari highway LPT exit Temerloh, tak lama kemudian korang memang boleh nampak gerai-gerai jualan ikan patin sangkar dan liar. Korang pilih je. Restoran Gobang Maju dekat dengan sungai Temerloh pun aku pandang sepi je sebab dah banyak kali singgah makan dulu. Of course aku amik menu lain selain ikan patin! Huh!

Kali ni, aku nak share ngan korang pasal nasi lemak rare di bandar Temerloh. Niat di hati nak try roti canai bakar arang, tapi sejak Covid ni, depa tutup, so alternatif yang ada, try la makan kat kedai lain, and receptionist suggested Restoran nasi lemak Azhar. So, aku ngan MF googled jela.



Sotong padu
Sambal sotong with telur mata

Kedai ni memang dah lama bertapak di Temerloh. Kami datang awal 10 minit, kalau lewat sket, confirm kena beratur panjang nak tunggu turn makan! Lauk pun tak banyak pilihan. Nescafe panas dia memang syahdu ciri kampung! Kena dengan tekak aku. 

Ni jela gambar rajah nasi lemak. Kikikiki! Tapi, aku nak selit, semalam lepas checked in, kami makan kat Sate Zul. Nasi goreng ayam kampung best. Sup dia pun awesome! Sate ayam with kuah kacang memang power. Sate perut pun ada. Sederet Hotel Merrinton tu banyak tempat makan. Maybe korang boleh masukkan dalam iti JJCM korang.

~Thank you for reading~

Comments

Popular Posts